I 3. klasse byggede Bastian et hus: ”Lige siden har jeg vidst, at jeg ville være tømrer”

Antallet af påbegyndte erhvervsuddannelser er rekordlavt i Danmark. Byg et hus projektet på Rybners Tekniske Skole i Esbjerg er et ud af mange tilbud, som skal til for at ændre på dette.  

Bastian Nielsen læner sig op af hans vægkonstruktion med spær
Foto: Bastian Nielsen

Af Camilla Bramming, 30302@dmjx.dk

Indenfor de seneste ti år er antallet af påbegyndte erhvervsuddannelser faldet med en tredjedel på landsplan. Det viser tal fra Danmarks Statistik.  

På Rybners Tekniske Skole i Esbjerg vil de vende den kurve. I 2022 steg antallet af tilmeldte på erhvervsuddannelser med seks procent sammenlignet med året forinden.

19-årige Bastian Nielsen er en af de unge mennesker, som har valgt tømreruddannelsen på baggrund af projektet Byg et hus.

”Jeg syntes det var sjovt, at man ikke bare skulle sidde på en stol hele dagen. Lige siden har jeg vidst, at jeg ville være tømrer,” fortæller han.

Byg et hus i 3. klasse

Hans Peder Lauridsen er underviser på tømrerafdelingen på Rybners Tekniske Skole, og er med til at lave projektet Byg et hus. Han mener, at projektet er med til at inspirere de unge mennesker til at vælge erhvervsuddannelser.

Byg et hus er et tilbud for 3. – 6. klasser i Esbjerg kommune, hvor eleverne kommer ud på Rybners Tekniske Skole en gang om året. Her får eleverne en mulighed for at se, hvordan man skaber noget med sine egne hænder.

”Jeg møder ofte elever og udlærte svende, som fortæller mig, at Byg et hus var med til at tænde en gnist i dem allerede i 3. klasse,” fortæller Hans Peder Lauridsen.

I 8. klasse vender Bastian Nielsen tilbage til Rybners Tekniske Skole. Han skal på brobygning og har valgt byggeri.

”Efter jeg havde fået et indblik i, hvad det ville sige at være tømrer under Byg et hus, havde jeg lyst til at prøve det igen,” fortæller han.

Man er ikke dum, fordi man går på en erhvervsuddannelse

I 2022 valgte over 70 procent af danske folkeskoleelever at starte på gymnasiet. Fortsætter den udvikling, vil det danske erhverv bløde arbejdskraft i fremtiden.

Vicedirektør for erhvervsuddannelser på Rybners, Lars Kratzman, mener, at man kan løse problematikken ved at udfordre de unges uddannelsesvalg.

”Hvis ikke man udfordrer de unges valg, går de bare det samme sted hen som alle de andre,” fortæller han.

For at kunne tiltrække flere unge mennesker til erhvervsuddannelser, mener Hans Peder Lauridsen, at det er nødvendigt, at ændre på den tilgang folkeskolerne har til uddannelser generelt.

”Jeg har mødt mange elever, som har fået at vide, at de er for dumme til at komme på gymnasiet, og derfor må nøjes med en håndværkeruddannelse,” forklarer han.

En elev kan blive erklæret ’ikke uddannelsesparat’, men samtidig starte på en erhvervsuddannelse. Det skurer i Hans Peder Lauridsens ører, når han hører det udtryk.

”Det at kunne skabe noget med hænderne, er lige så vigtigt og givende som at kunne lægge to og to sammen,” forklarer han.