Demonstration før generalforsamling: Længerevarende nedtur bærer præg på humøret

Efter udenlandsk overtagelse af Esbjerg fB er det næsten kun gået ned ad bakke. Tirsdag aften blev der holdt generalforsamling, om hvorvidt de udenlandske ejere skulle have en større bid af kagen. Klubbens supportere mødte op for at demonstrere mod de amerikanske ejere.

Budskabet fra fansene var ikke til at tage fejl af. Foto: Albert Steen

Af Albert Steen, 30316@dmjx.dk

Tirsdag aften klokken 19.00 var der indkaldt til generalforsamling omkring ejerfordelingen i Esbjerg fB. I EfB’s fanbase har der i længere tid været stor utilfredshed med de udenlandske ejere samtidig med, at klubben ikke har præsteret blandt de bedste klubber i landet.

Derfor havde fansene besluttet at møde op en halv time inden generalforsamlingen for at demonstrere mod en større ejerandel til de udenlandske ejere.

Fansene fra Esbjerg havde byttet deres klassiske blå og hvide striber ud med mørkt tøj fra top til tå, samt en halsedisse trukket godt op over næsen, så kun øjnene lige kunne skimtes. Med sig havde de et banner, der stolt blev vist frem foran Carlsberg Loungen ved Blue Water Arena, hvor generalforsamlingen skulle til at i gang.

På banneret stod der: HELLERE KONKURS END FLERE EJERANDELE TIL PMG! Fansene sluttede demonstrationen af med at synge ”Fuck PMG, Fuck PMG” mens flere satte klistermærker rundt omkring med skriften ”FUCK PMG” og ”PMG OUT”

Resultatet af generalforsamlingen blev, at ejerfordelingerne ikke blev ændret.

Klistermærker pryder nu ydersiden af Blue Water Arena flere steder. Foto: Albert Steen

Esbjerg fB gjorde ikke noget for at imødekomme demonstrationen

Kenni Poulsen, der er kommunikations- og marketingsansvarlig i Esbjerg fB kommenterer, at Esbjerg fB ikke havde fået noget at vide fra fansene om demonstrationen inden generalforsamlingen. Tankerne om en demonstration fra fansene blev først nævnt på tribunen efter Esbjerg fB’s nederlag til Aarhus Fremad i søndags.

Tirsdag formiddag skrev JydskeVestkysten en artikel om, at demonstrationen ville finde sted. Selvom klubben vidste, at demonstrationen ville finde sted, gjorde de ikke noget specifikt for at imødekomme den.

Kenni Poulsen, kommunikations- og marketingsansvarlig i Esbjerg fB. Foto: Esbjerg fB

Det er på trods af, at Kenni Poulsen ønsker mere dialog mellem fansene og klubben.

”Vi savner engagement i forhold til nogle initiativer som f.eks. tribuneudsmykning, men det er som om, de ikke rigtigt har lyst, eller tid til at prioriterer det, og det har ikke noget med ejerne at gøre”

Resultatet er det vigtigste for fansene

Kenni mener det der skaber højt humør og flere fans på lægterne er resultater.

”Det er så sort og hvidt i Esbjerg. Vind og du er gud – Tab og du er en idiot” Sådan udtaler Kenni sig om fansene i klubben.

Han nævner et eksempel fra denne sæson

”Da vi vinder 1-0 oppe i Aarhus er fansene lykkelige, men så taber vi 2-0 i søndags, og så er alle nogle idioter”